Elektroniczny zapłon dla motocykli Ural, Dniepr, M72, K750 oraz BMW

Taki elektroniczny zapłon mam w swoim Junaku od kilku lat. Więcej szczegółów o tym jak zamontowałem, jak działa oraz jakie ma parametry i możliwości znajdziesz pod tym linkiem: elektroniczny zapłon do Junaka

W przypadku motocykli Ural, Dniepr, M72, K750 oraz rodziny BMW jako układ sterujący zapłonem można użyć czujnika Halla typowego dla samochodów. Przy wyborze czujnika Halla układ sterujący można zamontować bezpośrednio na wale korbowym lub na wałku rozrządu. Zamiast czujnika Halla można użyć transoptor szczelinowy gdy nie pracuje on bezpośrednio w oleju, czyli na wałku rorządu.

Na poniższym zdjęciu widać jak można zamontować czujnik Halla sterujący elektronicznym zapłonem. W tym przypadku zamiast czujnika Halla można użyć transoptor szczelinowy.

Czujnik halla sterujący zapłonem elektronicznym w silniku Ural.

W przypadku montażu na wałku rozrządu tarcza sterująca czujnikiem Halla powinna mieć 2 wycięcia lub 2 przesłonki wykonane symetrycznie co 180 stopni. Szerokość kątowa wycięć lub przesłon musi być co najmniej 25 stopni, optimum to 30-35 stopni. W przypadku montażu na wale tarcza sterująca powinna mieć jedno wycięcie lub jedną przesłonę o szerokości kątowej 50-70 stopni.

Na poniższych zdjęciach jako element sterujący czujnikiem Halla zastosowano tarczę z zapłonu sovek. W tym konkretnym przypadku tarcza została poprawiona, jej szczeliny delikatnie rozpiłowane tak aby punkt wejścia i wyjścia przesłony był taki sam dla obu cylindrów.

Tarcza sovek sterująca czujnikiem Halla elektronicznego zapłonu w Uralu.

Jak widać jest tu dosyć spory zakres wstępnej regulacji statycznego punktu strzału iskry w okolicach górnego martwego punktu tłoka. Statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu najlepiej ustawić w GMP, dzięki temu odpalanie silnika jest łatwiejsze i nie odbija kopnika do góry. Po przekroczeniu ustalonych obrotów, np. 700 obr/min zapłon będzie realizował wyprzedzenie zgodnie z ustawioną charakterystyką.

Finalny montaż z podłączeniem i użyciem oryginalnych osłon od czujnika Halla na zdjęciu poniżej.

Czujnik Halla w motocyklu Ural do elektronicznego zapłonu.

Elektroniczny moduł zapłonowy został zamontowany pod siedzeniem, przymocowany do ramy motocykla Ural. Wyjście złącza komputerowego jest po lewej stronie co ułatwia łączenie zapłonu z komputerem w celu zmiany charakterystyki, obrotów odcięcia zapłonu, itp.

Montaż elektronicznego zapłonu w motocyklu Ural, Dniepr, M72 i K750.

Na poniższym zdjęciu widać podłączony laptop z programem, dzięki któremu można określić 2 charakterystyki. Zmian charakterystyki dokonuje się przełącznikiem, który można zamocować na kierownicy lub sprzęgnąć z manetką gazu tak aby po przekroczeniu określonego położenia automatycznie zapłon zmieniał charakterystykę

Motocykl Ural z zamontowanym elektronicznym zapłonem z 2 charakterystykami.

Poniżej widać cewkę zapłonową dwustrzałową, która została spięta z modułem zapłonowym. Można użyć dowolnej cewki dwustrzałowej o rezystancji uzwojenia pierwotnego z zakresu od 1.5 Ω do 4 Ω, optymalne są cewki o rezystancji około 3 Ω, które są przeznaczone dla motocykli z instalacją 12V i przerywaczem.

Cewka zapłonowa 2 strzałowa do elektronicznego zapłonu w motocyklach Dniepr, Ural, M72 i K750.

Na poniższym filmie możesz zobaczysz jaką iskrę generuje mój Cyfrowy Moduł Zapłonowy na małej cewce z Simsona S51 (MZ ETZ 250) przy 6000 obr/min. Odległość elektrod wynosi 10 mm, jak widać iskra jest gruba i mocna. Mój zapłon jest typu TCI (Transistor Controlled Ignition), natomiast typowe zapłony typu CDI (Capacitor Discharge Ignition) mają o wiele słabszą iskrę. Jak chcesz się więcej dowiedzieć o TCI i CDI zapraszam do zakładki ZAPŁON.

Na poniższym zdjęciu widać elektroniczny zapłon z 2 charakterystykami dla motocykli Ural, Dniepr, M72, K750. Ten zapłon także może być zastosowany w starszych motocyklach marki BMW z silnikiem typu boxer, które fabrycznie miały przerywacz.

Elektroniczny zapłon z 2 charakterystykami dla motocykli Junak, Ural, Dniepr, M72, K750, BMW

ZALETY:


Uwagi i szczegóły

Istnieje możliwość zamontowania czujnika halla w innym miejscu, bezpośrednio na wale korbowym, wtedy oba cylindry będą miały dokładnie ten sam punk iskry a dokładność pojawiania się iskry jest dużo większa. Montaż na wałku rozrządu wymaga precyzyjnego ustawienia tarczy sterującej a często poprawienia jej po fabryce.

Ten cyfrowy, elektroniczny zapłon do Junaka jest typu TCI, energię iskry gromadzi w cewce zapłonowej, której rezystancja uzwojenia pierwotnego powinna być około 3 Ω dla instalacji 12V oraz około 1.5 Ω dla instalacji 6V. Z założenia działa jak przerywacz ale układ mikroprocesorowy zapewnia zmianę kąta wyprzedzenia zapłonu w funkcji obrotów, czas ładowania cewki zapłonowej jest stały oraz realizuje funkcję odcięcia zapłonu po przekroczeniu określonych obrotów, dzięki czemu nie dopuści do nadmiernych obrotów nawet gdy odkręcisz manetkę do końca.

Ostrzegam przed braniem dowolnej cewki, która tak wygląda, gdyż są o różnej rezystancji uzwojenia pierwotnego. Wersje starego typu mają oporność około 3.3 Ω natomiast nowoczesne przystosowane do pracy ze specjalnie zaprojektowanymi zapłonami mają oporność około 0.6 Ω.

Ostatnia aktualizacja: 2024/05/18 20:41